Skip to main content

Astrid Lassche

Geboren (1972) en opgegroeid op het voormalig eiland Marken, een speciale plek in Nederland, met een kleine gemeenschap, omringd door een dijk en water, heb ik veel speelruimte mogen ervaren. Een plek met een eigen cultuur, gewoonten en dialect. Voor anderen een toeristische attractie, voor mij een plek waar ik mijn creativiteit heb kunnen ontwikkelen en veel heb geleerd.

Als kind had ik altijd al interesse in ‘de onbekende ander’ en wilde graag mensen helpen. Tijdens mijn HBO studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening verliet ik Marken om de rest van de wereld te verkennen.

Mijn vele reizen naar Azië en andere bijzondere plekken in de wereld, het werk binnen de jeugdhulpverlening en het hoger onderwijs, mijn opleidingen, cursussen, de begeleidingsvormen en de openheid die ik heb ervaren bij de mensen die ik om me heen heb (gehad),  maken dat ik ruimdenkend en open kan zijn. Ook de lessen van de minder prettige ervaringen zie ik als waardevol die zorgen voor levenswijsheid.

Ik hou van mensen, natuur en culturen in vele vormen.

Mensen ervaren mij als een enthousiaste performer met een open houding en mind, met aandacht en respect voor de mens.

De opleiding Familieopstellingen bij het Bert Hellinger instituut in Groningen is een bijzondere aanvulling geweest op mijn werkervaring en aanwezige kennis. Een methode die verder reikt dan de analyse.

De Masteropleiding Begeleidingskunde heeft mij verrijkt in het onderzoeken en begeleiden van complexe vraagstukken in organisaties.

Ik leef met het motto: ‘Elke gebeurtenis is een les en hoe je kijkt is wat je ziet’. ‘Verwonder, verrijk jezelf en wees vriendelijk’.

Sinds 1993 werk ik met mensen met een hulpvraag op verschillende gebieden, in verschillende situaties. Door de behandeling aan jongeren met ernstige gedragsproblemen, gezinsbegeleiding, crisisopvang en ambulante hulpverlening aan ouder en (jonge) kinderen heb ik veel inzichten en ervaring mogen opdoen met verschillende methodieken en begeleidingsstijlen. Ook tijdens mijn werk als docent, studentbegeleider en supervisor in het hoger beroeps onderwijs (HBO) ben ik steeds dichter bij de kern van de “kunst van het begeleiden van mensen” gekomen.

In organisaties begeleid ik werknemers en werkgevers om bij de kern van de bedoeling van het werk te blijven. Mijn begeleidingskundige benadering bij vraagstukken geeft ruimte voor iedere stem die hierbij betrokken is. Ik  maak gebruik van verschillende werkvormen die aansluiten bij de vraag van de organisatie.  Door men uit te nodigen om rustig of actief de comfortzone te verlaten kan het leren stap voor stap beginnen!

Er bestaat naar mijn mening geen universele begeleidingsvorm die bij iedereen aansluit. Zelfs al lijken de vragen en situaties op elkaar, iedereen vraagt om een unieke benaderingswijze. En verdient dat ook.

Binnen mijn praktijk sluit ik aan bij de behoefte, de vraag en (leer)stijl van de klant.

Modellen en benaderingen en methoden waar ik vertrouwd mee ben zijn onder andere:

  • Systemisch werk (opstellingen)
  • Coachingsmethodiek
  • Supervisie- en intervisiemethodiek
  • Systeembenadering
  • Contextuele benadering
  • Deep Democracy
  • Transactionale Analyse
  • Beschermjassen
  • Transculturele Communicatie en begeleiding
  • Lichaamsgerichte therapie
  • Creatieve spelvormen
  • Four Fold Practice Methode
  • Begeleidingskundig actieonderzoek

Gelijkwaardigheid, respect voor de autonomie van de klant en transparante communicatie zijn kenmerken die centraal staan in mijn begeleiding.

Wees vriendelijk wanneer het  mogelijk is.
Het is altijd mogelijk.
-
Dalai Lama

Contact

Wil je meer informatie of graag een (kennismakings) afspraak maken? Neem dan contact met mij op via het contactformulier!

De meester zoekt geen vervulling, zoekt niet, verwacht niet.
Ze is, en kan alles verwelkomen.
-
Lao Tsu